Skocz do zawartości

Fotoprzyroda.pl używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem

Polub nas na Facebooku!       

x


Zdjęcie

Jaki aparat wybrać


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
230 odpowiedzi w tym temacie

#201 Kmyk

Kmyk
  • Użytkownik
  • 139 postów
  • Wiek: 38
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 20 lutego 2013 - 08:31

Muszę sporo poczytać i przede wszystkim zrozumieć głębie ostrości, bo mam z tym spory problem...


Głębia ostrości określa w jakiej odległości od aparatu zaczyna się ostry obraz i gdzie się kończy, im płytsza głębia ostrości tym bardziej rozmyte tło. W makrofotografii głębia ostrości jest bardzo ważna bo przy dużych powiększeniach robi się bardzo mała nawet poniżej 1mm co może oznaczań, że na zdjęciu będzie ostry np. tylko pręcik kwiatka, a płatki z przodu i z tyłu już nie będą ostre. Głębię ostrości reguluje się za pomocą przysłony (przymknięta przysłona = większa głębia ostrości, ale za to mniej światła wpada do aparatu).
Głębia ostrości zależy też od fizycznej wielkości matrycy aparatu. Kompakty mają mniejszą matrycę, i jednocześnie większą głębię ostrości więc nie musisz tak bardzo przymykać przysłony przy dużych powiększeniach żeby cały obiekty był ostry. Za to w kompaktach nie uzyska się takich 'artystyczych' efektów z fajnym rozmyciem tła :mrgreen:

jaką najlepszą skalę bym uzyskał i jaki najmniejszy obraz wypełni cały kadr?


Jak lubisz matematykę to:
skala odwzorowania z pierścieniami pośrednimi = [powiększenia obiektywu (podane przez producenta np. 1:3,2) x ogniskowa obiektywu w milimetrach] + długość pierścieni w milimetrach (zestawy pierścieni w sumie mają zwykle ok 70mm) i to wszystko podzielone przez ogniskową obiektywu

z tego wynika, że z obiektywem 18-55 na 55mm uzyskasz 1,6:1 (cały obraz ok 15mm), a z 18-105 na 105mm będzie 1:1,15 (cały obraz ok 27mm). Czyli przy 18-55 będzie prawie dwa razy większe powiększenie, ale i dystans od obiektu będzie znacznie bliższy przez co możesz płoszyć owady lub po prostu zasłaniać sobie słońce jak będziesz w odległości 3cm od obiektu (ale pewnie to Ci nie będzie bardzo przeszkadzać jak jesteś przyzwyczajony do kompaktu bo wiele kompaktów ma "makro od 1cm" i jeszcze reklamuje to jako zaletę :mrgreen: )

a) makrokonwerter Raynox DCR-250

Co do Raynoxa nie wiem jakie będzie powiększenie, niech się wypowie ktoś kto tego używa :-) ale wydaje mi się, że będzie podobne do pierścieni. Tylko jeżeli zdecydujesz się na Raynoxa to nie z nikkorem 18-105 moim zdaniem. Ten obiektyw ma dużą przednią soczewkę, a Raynox ją przysłania przez co powstaje duże winietowanie (spadek jasności na brzegach zdjęcia). Przynajmniej tak twierdzi mój kolega, ja tego nie testowałem ;-)

Jeszcze, żeby Ci namącić w głowie :-P :
zalety raynoxa:
- łatwo się zakłada i zdejmuje (na przednią soczewkę obiektywu)
- nie tracisz tyle światła przy jego używaniu ile przy pierścieniach
wady:
- dodajesz dodatkową soczewkę do układu optycznego co może się wiązać ze spadkiem jakości zdjęcia

zalety pierścieni:
- nie ma żadnej dodatkowej soczewki dzięki czemu wykorzystujesz w pełni rozdzielczość swojego obiektywu
- pierścienie są 3 i możesz regulować powiększenie korzystając na raz z jednego, dwóch lub trzech
wady:
- im dłuższe pierścienie tym więcej tracisz światła więc łatwiej będzie o poruszone zdjęcie (wskazany statyw, albo bardzo pewna ręka)
- żeby zamontować pierścienie musisz odkręcić obiektyw (więc zajmuje to trochę więcej czasu niż w przypadku Raynoxa)
N D7000, N 18-105 VR, N 35/2.5, N 50/1.4, N 105/2.8 VR, N 300/4, TC 1.4

#202 dawko

dawko
  • Użytkownik
  • 800 postów
  • Lokalizacja:
    Golub-Dobrzyń

Napisano 20 lutego 2013 - 09:27

[quote name="soohy"][quote name="kulek855"]
Dlatego masz dwa wyjścia.

- zrobić to co radzi dawko, czyli dozbierać do lepszego obiektywu z przeznaczeniem do makro.
- kupić kompakt i raynox dcr.


Mam wiele wyjść, nie tylko dwa :roll:




To wszystko zależny jakie zdjęcia chcesz robić. Ilość możliwości i kombinacji w tym przypadku jest ograniczona budżetem. Oczywiście ze można kupić kita założyć do niego raynoxa i masz zestaw makro. Tylko w tym wszystkim jest jedno ale. Raynoxa zakłada się do szkiełek które dają bardzo przyzwoity obrazek. Z tej racji ze bardzo często sam raynox powoduje spadek ostrości. Czyli podpinając r250 ro kita uzyskasz całkiem nie fajną fabrykę mydła. Bez znaczenia czy to będzie skala 1-1 zdjęcia będą po prostu słabe. Oczywiście dochodzi koszt statywu co w makro dla początkującego fotografa jest czymś niezbędnym.

#203 rafiboj

rafiboj
  • Lokalizacja:
    Bogatynia

Napisano 20 lutego 2013 - 11:12

soohy, oglądałeś zdjęcia w galerii, w tym linku który podał Ci pol?

#204 fotosc

fotosc

Napisano 20 lutego 2013 - 15:57

a moze ktos z Was ma bezlustetkowca ?

#205 soohy

soohy
  • Małomówny
  • 45 postów
  • Lokalizacja:
    Małopolskie, Brzesko

Napisano 22 lutego 2013 - 09:02

Kmyk, dzięki za wytłumaczenie. Nie jestem przyzwyczajony do fotografowania od 1cm. Najbliżej to było jakieś 5cm. Czyli 18-55mm z pierścieniem pośrednim przy 55, będę miał skalę 1,6:1 i wypełnię cały kadr ok. 15mm i cały kadr będzie ostry, czy tylko to co "wyostrzę"? Głównie chcę robić zdjęcia roślinom i grzybom, także jedynie będę sobie światło zasłaniał, ale jakoś sobie poradzę. Owady, dobrze, że nie które nie uciekają :D

rafiboj, tak, oglądałem, ale to nic nie zmienia.

August, czekam na odpowiedź, po której pewnie będę bardzo blisko wyboru :)

Dzięki za pomoc :)
"Olej rówieśniczą presję, realizuj swoje pasje..."
https://picasaweb.go...263095461936350
http://mybushcraftsoohy.blogspot.com/

#206 krzysiek_k1 (Krzysztof Kijanowski)

krzysiek_k1
  • Użytkownik
  • 221 postów
  • Wiek: 50
  • Lokalizacja:
    Łódź

Napisano 22 lutego 2013 - 09:51

może umów się z kimś z okolicy i niech Ci pokażę na czym polega macro robione lustrzanką, bo mam wrażenie że się rozczarujesz jak okaże się że trudno mieć całego robaka ostrego na zdjęciu :)
Kris

#207 Kmyk

Kmyk
  • Użytkownik
  • 139 postów
  • Wiek: 38
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 22 lutego 2013 - 12:35

soohy przy takim powiększeniu zakres głębi ostrości będzie bardzo mały, rzędu milimetra nawet przy przymkniętej przysłonie. Więc ostra będzie np. głowa owada (albo wręcz oko) i to tyle. Przy mniejszych powiększeniach głębia będzie większa.
N D7000, N 18-105 VR, N 35/2.5, N 50/1.4, N 105/2.8 VR, N 300/4, TC 1.4

#208 monia77

monia77
  • Użytkownik
  • 511 postów
  • Lokalizacja:
    gogolin

Napisano 22 lutego 2013 - 12:49

Myślę,że kompakty też są okej w robieniu macro,ja używam sony H5 trudno już dostać bo w sprzedaży tylko używki ale jestem bardzo zadowolona z fotek macro.W sumie muszę przyznać że poprzedni sony H5 który mialam od nowości był lepszy-znaczy lepiej trafiał z ostroscią a ten co mam obecnie kupiony używany widać,że coś nie halo z nim.Ale tak to jest z używanym sprzętem nigdy nie wiemy na co trafimy.Wiem,że z raynoxem świetnie wspołpracuje.Fajne fotki też w dziale motyle wrzuca adamo robione kompaktem z raynoxem.Do czego zmierzam,że kompaktem też da sie robić fajne macra czy to owadów,grzybów czy innych malych obiektów.A napewno taniej wyjdzie niz lustrzanka z dobrym obiektywem.
Kwestia nauki i tyle jak w każdym przypadku:)
Taż mam spory zbiór fotek owadów,motyli,ważek a ostatnio zaczęły mnie interesować grzyby,porosty itp.Na dokumentacyjne wystarczy do pokazania też(mialam wystawe w bibliotece wszyscy byli zachwyceni).Wiec nie wszystko musi byc na cacy obrobione-u mnie wogole nie jest:).
canon eos 50d,Canon EF 70-300 mm f/4-5.6 IS USM,statyw Velbon Sherpa 200R,sony H5
http://przyropol.blogspot.com/

#209 soohy

soohy
  • Małomówny
  • 45 postów
  • Lokalizacja:
    Małopolskie, Brzesko

Napisano 22 lutego 2013 - 13:48

krzysiek_k1, pytałem, aby się upewnić, bo myślałem, że będzie tak jak właśnie niżej napisał Kmyk, tylko dokładniej to ujął.

monia77, ja żadnego zdjęcia nigdy nie obrobiłem :D Kompakty może i lepsze, ale mi chodzi o lustrzankę :)
"Olej rówieśniczą presję, realizuj swoje pasje..."
https://picasaweb.go...263095461936350
http://mybushcraftsoohy.blogspot.com/

#210 August

August
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 23 lutego 2013 - 09:52

August, czekam na odpowiedź, po której pewnie będę bardzo blisko wyboru :)

Właściwie to już Ci Kmyk, wszystko co trzeba napisał.
Zdjęcia makro lustrzanką robi się trudniej (chociaż ja tam tak wolę) właśnie ze względu na małą głębię ostrości. I im większe powiększenie uzyskasz tym będzie z tym gorzej. Przy dzisiejszej tendencji "wszystko ostre" będziesz się wciąż z krytyką spotykał, a i sam się nie raz zdenerwujesz, że inaczej miało wyjść. Ale jeśli (po)lubisz nieostrości - przyjemność pracy z lustrzanką i jakość zdjęć powinna to zrekompensować. No i masz do tego (nie)-ograniczone -(tylko kasą) możliwości rozwoju.

Nie nastawiaj się od razu na mega-powiększenia, to naprawdę trudna sztuka!
Wystarczy kit 18-55 zainstalowany odwrotnie by takie powiększenia uzyskać, ale :
- aby zrobić dobre zdjęcie musisz mieć światło - na początek lampa wbudowana i własnej roboty dyfuzor wystarczą
- moim zdaniem musisz mieć statyw - z ręki nawet mimo doświetlenia zdjęcia będą często poruszone
- głębia ostrości będzie minimalna - i na to rady właściwie nie ma.

Jeśli zadowolą Cię odwzorowania rzędu 1:1 (może ciut więcej) do aparatu z kitem kup pierścienie z przeniesieniem automatyki i ... powinno być dobrze.
A co do napędu - to tak pokrótce w Nikonach napęd AF może być realizowany albo przez silnik w aparacie albo przez silniczek w obiektywie. Modele "wyższe" (D80, D90, DXXX i wyższe) mają silnik w aparacie a niższe typu DXXXX takiego silnika nie mają. Oznacza to, że jeśli chcesz mieć automatyczne ustawianie ostrości (autofokus) musisz do niższych modeli kupić szkło z silniczkiem (oznaczone AF-S). Jest ich trochę, więc spokojnie sobie coś znajdziesz, ale starsze szkła nie mające własnego napędu staną się wtedy szkłami manualnymi. Dotyczy to także szkieł od innych wytwórców (Sigma, Tamron).
<p>Nikon FX i Olympus m4/3

#211 soohy

soohy
  • Małomówny
  • 45 postów
  • Lokalizacja:
    Małopolskie, Brzesko

Napisano 23 lutego 2013 - 21:14

Czyli wszystko wychodzi na to, że musiałbym pooglądać makrofotografie robione właśnie takim zestawem N D5100 18-55mm i pierścienie pośrednie lub ta soczewka i statyw. Wtedy wiedziałbym wręcz od razu czy taki sprzęt w pełni mnie zadowoli. Z czasem bym kupił lepsze obiektywy, specjalne pod makro. Wtedy wszystko byłoby ok. Według mnie jakbym miał taki sprzęt to bez problemu bym mógł przedstawić małe grzyby na tyle, aby dało się je zidentyfikować.
August, pisałeś, że używasz takiego zestawu. Mógłbyś mi pokazać lub podesłać kilka Twoich zdjęć makro roślin lub grzybów, obejrzałbym i bym wiedział jak co jest pokazane i czy to zaspokaja moje potrzeby.

Pozdrawiam :)
Jeszcze raz dzięki wszystkim!
"Olej rówieśniczą presję, realizuj swoje pasje..."
https://picasaweb.go...263095461936350
http://mybushcraftsoohy.blogspot.com/

#212 August

August
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 23 lutego 2013 - 21:41

soohy, niestety, nie używam.
Jak spojrzysz w stopkę to zobaczysz, że dorobiłem się trochę innego zestawu...
Nie mam kita 18-55 (nigdy nie miałem) używam 16-85. Mam pierścienie makro (Delta z automatyką), ale nie przypominam sobie, abym przypinał je do mojego kita, chyba nawet nie zapinałem ich do żadnego zooma. Jeśli ich używam to ze stałkami - makro 60/2.8 i zwykłym 50/1.8. Mam też ruskiego Industara LZ-3 50/2.8 (na gwint m42) i czasem go też przypinam z pierścieniami, podobnie jak manualnego 135/2.8.
Połączenie pierścienie-stałka jest w porządku i taki zestaw pozwala na wiele. Szczególnie dobrze sprawuje się w tej kwestii 50/1.8, do zakupu której Cię namawiałem i namawiam. Tanie, a dobre, a z kompletem pierścieni (12+21++34) daje odwzorowanie ponad 1:1.
W tej kwestii wiele Ci więc nie pomogę, ale może napiszą coś inni.
<p>Nikon FX i Olympus m4/3

#213 soohy

soohy
  • Małomówny
  • 45 postów
  • Lokalizacja:
    Małopolskie, Brzesko

Napisano 23 lutego 2013 - 22:29

August, to widocznie coś pomyliłem :/ Może jeszcze ktoś coś napisze ;) Czasu jeszcze jest sporo...
"Olej rówieśniczą presję, realizuj swoje pasje..."
https://picasaweb.go...263095461936350
http://mybushcraftsoohy.blogspot.com/

#214 Kmyk

Kmyk
  • Użytkownik
  • 139 postów
  • Wiek: 38
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 24 lutego 2013 - 00:05

soohy posiadam zarówno pierścienie jak i 18-55 VR, ale jedyne co mogę z tego zestawu zaproponować to szybkie pstryki kaktusa z parapetu z lampą błyskową :) ale specjalnie dla Ciebie :-P z podanymi parametrami.

W tym wątku chyba numercja zdjęć nie jest istotna więc mam nadzieję, że zostanie mi wybaczony jej brak:

Aby dać pojęcie o głębi ostrości: 55mm z 3 pierścieniami, przysłona 22, kadr ok. 17-18mm szerokości, odległość przedniej soczewki od kaktusa ok. 4,5cm.
Dołączona grafika

Jak wyżej tyle, że przysłona 8.
Dołączona grafika

Kadr z ogniskowej 55mm tylko z jednym, najmniejszym pierścieniem. Przysłona 5,6, szerokość kadru ok. 5,5cm.
Dołączona grafika

P.S. wiem, że mam brudną matrycę :-P
N D7000, N 18-105 VR, N 35/2.5, N 50/1.4, N 105/2.8 VR, N 300/4, TC 1.4

#215 soohy

soohy
  • Małomówny
  • 45 postów
  • Lokalizacja:
    Małopolskie, Brzesko

Napisano 24 lutego 2013 - 02:48

Kmyk, bardzo ogromnie dziękuje! Czyli taki sprzęt spełni moje oczekiwania. Do Nikona D5100 można sporo dopasować obiektywów, dlatego myślę że to dobry wybór jak na taki budżet. Jakbyś mógł mi jeszcze napisać jaką wielkość miał obiekt fotografowany na zdjęciu 1. Czyli od początku lewej strony(od pierwszego) do tego czwartego (nie wiem jak to nazwać, kwiatostanu?) nie znam się na kaktusach :mrgreen:

8-)
"Olej rówieśniczą presję, realizuj swoje pasje..."
https://picasaweb.go...263095461936350
http://mybushcraftsoohy.blogspot.com/

#216 Kmyk

Kmyk
  • Użytkownik
  • 139 postów
  • Wiek: 38
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 24 lutego 2013 - 10:20

soohy kadr ma coś między 17 a 18 mm to linijka do monitora i przeliczasz :mrgreen: wychodzi, że coś koło 11mm ;-)
Pamiętaj tylko, że przy przysłonie 22 jak na pierwszym zdjęciu bez statywu albo lampy błyskowej zdjęcia makro w lesie z ręki nie dasz rady zrobić choćbyś brał pigułki dla snajperów na ustabilizowanie rąk :-D
N D7000, N 18-105 VR, N 35/2.5, N 50/1.4, N 105/2.8 VR, N 300/4, TC 1.4

#217 soohy

soohy
  • Małomówny
  • 45 postów
  • Lokalizacja:
    Małopolskie, Brzesko

Napisano 16 marca 2013 - 22:58

Dzięki :) Mam jeszcze jedno pytanko m.in z ciekawości.
Jaką skalę odwzorowania można uzyskać mając Tamron 90mm f2.8 Macro, 18-55mm, pierścienie odwrotnego mocowania ? :)
"Olej rówieśniczą presję, realizuj swoje pasje..."
https://picasaweb.go...263095461936350
http://mybushcraftsoohy.blogspot.com/

#218 Kmyk

Kmyk
  • Użytkownik
  • 139 postów
  • Wiek: 38
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 17 marca 2013 - 18:35

Teoretycznie nieskończoną ;-) w praktyce... udało mi się uzyskać (z odwróconym 18-55 + pierścienie + mieszek) ok. 20:1, ale to jest ledwo użyteczne nawet w warunkach studyjnych, a co dopiero w terenie :-)

A teraz realniej: z tamronem 90 i jednym zestawem pierścieni uzyskasz coś koło 1,8:1. Z odwróconym 18-55 przy 18mm uzyskasz ok. 3,5:1 (coś koło tego, dokładnie nie podam), a z odwróconym 18mm + pierścienie będzie coś koło 7,5:1 (ale również praktycznie nieużyteczne w terenie).
N D7000, N 18-105 VR, N 35/2.5, N 50/1.4, N 105/2.8 VR, N 300/4, TC 1.4

#219 soohy

soohy
  • Małomówny
  • 45 postów
  • Lokalizacja:
    Małopolskie, Brzesko

Napisano 17 marca 2013 - 20:17

Kmyk, Ok, dzięki!
"Olej rówieśniczą presję, realizuj swoje pasje..."
https://picasaweb.go...263095461936350
http://mybushcraftsoohy.blogspot.com/

#220 soohy

soohy
  • Małomówny
  • 45 postów
  • Lokalizacja:
    Małopolskie, Brzesko

Napisano 30 marca 2013 - 00:44

Czym się różni Nikon D300 od Nikona D300S, bo przeglądałem te modele i nie bardzo wiem o co chodzi...
"Olej rówieśniczą presję, realizuj swoje pasje..."
https://picasaweb.go...263095461936350
http://mybushcraftsoohy.blogspot.com/





Podobne tematy Collapse

  Temat Podsumowanie Ostatni post

Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych