Skocz do zawartości

Fotoprzyroda.pl używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem

Polub nas na Facebooku!       

x


Zdjęcie

Jaki filtr/filtry do krajobrazu?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
25 odpowiedzi w tym temacie

#21 mkkaczy

mkkaczy
  • Użytkownik
  • 1 095 postów
  • Lokalizacja:
    IRL

Napisano 03 grudnia 2014 - 13:13


@mkkaczy, kiedy fotografujesz krajobrazy nad wodą (zwłaszcza gdy tafla wody jest gładka) to odbija się w niej niebo przez co jest podobnej jasności co na zdjęciu. W takich warunkach zwykle wystarczy 0.3 lub nie potrzeba żadnej połówki (co zresztą udowodnił mi to na wielu przykładach @emwi). Sądzę, że w tych warunkach 0.9 będzie zdecydowanie za ciemny.

No nad morzem czy oceanem to fala jest duża zawsze i o czystej tafli wody raczej nie ma mowy. Co innego rozlewiska, ale tam rzadziej zaglądam. Kolejna sprawa że lubię w krajobrazie wodnym jak coś wystaje ponad line horyzontu i ze źródłem światła w horyzoncie. Matryca z piątki potrafi nieźle wyciągnąć cienie i przygasić światła, ale dzieje się to kosztem jakości. HDRów za bardzo nie lubię, ale chyba bez nich w takich warunkach nie zawsze dam rade się obejść. Tutaj 2 zdjęcia opglądowe przed i po.

1. bez żadnej obróbki

hOTMnD.jpg

 

2. po przygaszeniu świateł i wyciągnięciu cieni.

y9ykU0.jpg

 

PS. Pare sekund temu otrzymałem filtry Hitech (najtaniej było w Polsce :)) i tyle co spojżałem przez nie na chmury, to nie wydaja się być aż tak bardzo ciemne.


A jak jest z kadrowaniem? Nie jest trochę upier......we? Kadrowanie, nakręcanie, kadrowanie, nakręcanie.

W 5DIII w trybie BULB, nawet z nakręconym filtrem i już po zachodzie słońca, matryca automatycznie wali dla podglądu na bardzo wysokie ISO, więc da się śmiało wykadrować, a nawet ustawić ostrość przez wyświetlacz. Przed zachodem słońca obraz na wyświetlaczu jest czyściusieńki, po zachodzie już bardziej zaszumiony. To powyrzsze zdjęcie było w tych warunkach kadrowane i ostrzone z zakręconym filtrem 3.0.

 

Ja mam w takim razie jeszcze inne pytania. Generalnie zasada jest taka że wydłuża się czas o ile na filtrze jest napisane. A jest ND3.0 1000x. Oznacza to że po nakręceniu filtra powinienem wydłużyć czas 1000 razy dla takich samych parametrów jak bez filtra. Przykładowo dla ISO 100, f/8 i czasu 1/10s bez filtra, powinienem naświetlać ISO 100, f/8 i czasu 100s z filtrem. Jednak zdjęcie z filtrem przy tym czasie jest wyrażnie ciemniejsze. Nie wiem czy nie jest to związane z efektem Schwarzschilda opisanym tutaj

http://www.wojciechd...lania-poradnik/

 

A drugą sprawą jest holder, ilość ramek i winietowanie.

Kupiłem sobie taki holderek dla filtrów 100mm (z-pro) z pierścieniem 77-77. Czyli na obiektyw 77mm z dodatkowym gwintem w który mogę zkręcić np polara, czy inny filtr 77mm.

6TThc2.jpg

Jeśli jednak wkręcę w niego przykładowo polara Slim to do 24mm widzę go w kadrze

3 ramki są bardzo delikatnie widoczne w kadrze poziomym i niewidoczne w pionowym na 17mm, ale bardzo widoczne przy kręceniu holdera w narożnikach do około 24mm

2 ramki są niewidoczne w pionie i poziomie, ale widoczne w narożnikach tak do około 20mm

W sumie to nie musiał bym mieć założonych aż trzech ramek, jednak jeśli wkręcił bym polara czy ND Slim, to w pierwszą i drugą ramke od obiektywu nie wsunę połówkowego filtra, bo właśnie ten wkręcany wystaje. Niestety mój polar (B+W slim) nie ma gwintu po zewnętrznej stronie, więc w niego pierścienia z holderem nie wkręce.

Są może jakieś inne holdery/rozwiązania na to, żeby mieć taki pierścień z dwoma gwintami, na 3 ramki, ale żeby nie winietował.



#22 Argo (Michał Przystaś)

Argo
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 04 grudnia 2014 - 19:23

HDRów za bardzo nie lubię, ale chyba bez nich w takich warunkach nie zawsze dam rade się obejść.

W takich sytuacjach to HDR wydaje się najodpowiedniejszy albo obróbka z rozjaśnianiem  / przyciemnianiem wybranych obszarów. Wg. mnie na powyższym przykładzie szra połówka raczej by nie pomogła. Niebo jest niewiele jaśniejsze od wody więc ja bym go nie przysłaniał, najjaśniejszy jest horyzont. Teoretycznie reverse grad by pomógł ale zostawi szry pasek na skałach... Jak sie nie odwrócisz to i tak d... z tyłu, trzeba kombinować nie ma gotowego przepisu czy uniwersalnego filtra najlepsza jest metoda prób i błędów :)

To powyrzsze zdjęcie było w tych warunkach kadrowane i ostrzone z zakręconym filtrem 3.0.

z ND >7 już tak łatwo nie pójdzie :)


Canon 7D | Sigma 18-200 | Canon EF 100mm f/2,8L macro | Canon EF 300mm f/2.8L IS | TC 1.4x III | TC 2x III

https://www.facebook...ystasfotografia

#23 mkkaczy

mkkaczy
  • Użytkownik
  • 1 095 postów
  • Lokalizacja:
    IRL

Napisano 04 grudnia 2014 - 22:22


trzeba kombinować nie ma gotowego przepisu czy uniwersalnego filtra najlepsza jest metoda prób i błędów :)

No właśnie. Kupiłem dziś małą latarke z diodą cree. Zasięg ma ładny, dodatkowo można nią ogniskować na dalekie i bliższe obiekty. Zobaczymy co z tego wyjdzie. Bardziej martwi mnie czy temperatura światła zastanego nie będzie się za bardzo gryzła z białym (nawet lekko fioletowym) latarki.

 

 

 


z ND >7 już tak łatwo nie pójdzie :)

Aż takiego mocnego nie planuje, nawet ten 1000x czasami okazuje się zbyt mocny, zwłaszcza do wieczornego światła. to powyższe zdjęcie było naświetlane 77s a i tak jest mocno niedoświetlone w ciemnych partiach.


Użytkownik mkkaczy edytował ten post 04 grudnia 2014 - 22:24


#24 Technik

Technik
  • Lokalizacja:
    Mazowsze

Napisano 04 grudnia 2014 - 22:35

@mkkaczy, masz świetną matrycę w aparacie. Po rozjaśnieniu nawet nie widać jasnych obwódek wokół skał. 
 

W 5DIII w trybie BULB, nawet z nakręconym filtrem i już po zachodzie słońca, matryca automatycznie wali dla podglądu na bardzo wysokie ISO, więc da się śmiało wykadrować, a nawet ustawić ostrość przez wyświetlacz.

Że też na to nie wpadłem. Nie chciało się przeczytac instrukcji :baby:   Sprawdziłem w warunkach mieszkaniowych i działa :) 
 

Są może jakieś inne holdery/rozwiązania na to, żeby mieć taki pierścień z dwoma gwintami, na 3 ramki, ale żeby nie winietował.

Podobne problemy miałem na 10 do 12mm tylko na dx. Skończyło się na prowizorycznym holderze z drutu i plastiku własnej roboty  ;)



#25 mkkaczy

mkkaczy
  • Użytkownik
  • 1 095 postów
  • Lokalizacja:
    IRL

Napisano 04 grudnia 2014 - 22:55


sprawdziłem w warunkach mieszkaniowych i działa :)

To dobrze. Bo to zaoszczędza trochę czasu i nerwów, zwłaszcza w tych kilku najważniejszych minutach z całego dnia.

 


Podobne problemy miałem na 10 do 12mm tylko na dx. Skończyło się na prowizorycznym holderze z drutu i plastiku własnej roboty ;)

Ja wczoraj pokombinowałem z tym i zostawiłem 2 ramki i 2 wkładki dystansowe pomiędzy nimi a holderem. W ten sposób teraz jak wkręce polara czy nd w pierścień to mogę jeszcze założyć Hitech w drugą ramke, który jest jakiś 1mm od tego wkręconego filtra.



#26 Argo (Michał Przystaś)

Argo
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 04 grudnia 2014 - 23:14

Kupiłem dziś małą latarke z diodą cree. Zasięg ma ładny, dodatkowo można nią ogniskować na dalekie i bliższe obiekty. Zobaczymy co z tego wyjdzie. Bardziej martwi mnie czy temperatura światła zastanego nie będzie się za bardzo gryzła z białym (nawet lekko fioletowym) latarki.

Pokombinuj z filtrami żelowymi do lamp błyskowych. Używam ich czasem do flesza przy świetle żarowym aby wyrównać barwę światła zastanego i lampy. Są tanie i można wycinać dowolne kształty http://www.optyczne...._PHOTOGELs.html
Canon 7D | Sigma 18-200 | Canon EF 100mm f/2,8L macro | Canon EF 300mm f/2.8L IS | TC 1.4x III | TC 2x III

https://www.facebook...ystasfotografia





Podobne tematy Collapse

  Temat Podsumowanie Ostatni post

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych