Skocz do zawartości

Fotoprzyroda.pl używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem

Polub nas na Facebooku!       

x


Zdjęcie

300mm 2.8 na aps-c vs 500mm 4.0 na full frame


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
24 odpowiedzi w tym temacie

#1 adf1985 (Bartosz)

adf1985

Napisano 23 listopada 2021 - 07:57

Cześć, powracam z kolejnym dylematem, który sobie wymyśliłem.

Jak w temacie, czy jest duża różnica jakości, pomiędzy obiektywem EF 300mm 2.8 IS II podpiętym do aps-c, a EF 500mm 4.0 IS II podpiętym do pełnej klatki?
Na potrzeby tego dylematu, załóżmy, ze zarówno aps jak i pelnoklatkowy sensor mają 30mpix.

300mm 2.8 to ekwiwalent 480mm 4.5 na pełnej klatce, a więc bardzo blisko pięćsetki o tej samej praktycznie jasności (0.3EV ciemniej) i jakości, przy czym waga 1/3 niższa, cena też sporo niższa :-).

Pozdrawiam

Użytkownik adf1985 edytował ten post 23 listopada 2021 - 08:01


#2 niemar

niemar
  • Lokalizacja:
    Kujawsko-Pomorskie

Napisano 23 listopada 2021 - 08:16

Cześć, powracam z kolejnym dylematem, który sobie wymyśliłem.

Jak w temacie, czy jest duża różnica jakości, pomiędzy obiektywem EF 300mm 2.8 IS II podpiętym do aps-c, a EF 500mm 4.0 IS II podpiętym do pełnej klatki?
Na potrzeby tego dylematu, załóżmy, ze zarówno aps jak i pelnoklatkowy sensor mają 30mpix.

300mm 2.8 to ekwiwalent 480mm 4.5 na pełnej klatce, a więc bardzo blisko pięćsetki o tej samej praktycznie jasności (0.3EV ciemniej) i jakości, przy czym waga 1/3 niższa, cena też sporo niższa :-).

Pozdrawiam

FF daje inny obraz niż na copie. Większość osób jakie znam, przepraszam - wszystkie jakie znam , po przesiadce na FF już nie myśli o porocie do aps-c. To powinno dać jakiś obraz sytuacji.

Jedna rzecz mnie zastanawia - jak miałem aps-c to mnożyło się ogniskową x1,6, ale nigdy nikt nie mówił, że z 2.8 robi się 4.5. Czemu "przymknąłeś" ?


Canon 5DIV, 6DII, 7DII, 50D, 40D, EF 17-40L, EF 400/5.6L, EF 70-200/4L, EF 24-70L, 85/1.8, YH324C.


#3 adf1985 (Bartosz)

adf1985

Napisano 23 listopada 2021 - 08:23

Dzięki za odpowiedź. Przymknąłem z uwagi na bokeh, 2.8 na aps-c daje glebie ostrosci stanowiacą ekwiwalent 4,5 na pełnej klatce.

Dodatkowo zredukowałem też przysłonę, aby zobrazować o ile mniejsze czułości trzeba stosować na aps-c w celu uzyskania takiej jakości jak na pełnej klatce (generalnie są to czułości o 1 i 1/3 ev niższe, np. Aps-c ISO 1600, pełna klatka ISO 4000)

Użytkownik adf1985 edytował ten post 23 listopada 2021 - 08:27


#4 niemar

niemar
  • Lokalizacja:
    Kujawsko-Pomorskie

Napisano 23 listopada 2021 - 08:28


Dodatkowo zredukowałem też przysłonę, aby zobrazować o ile mniejsze czułości trzeba stosować na aps-c w celu uzyskania takiej jakości jak na pełnej klatce (generalnie są to czułości o 1 i 1/3 ev niższe, np. Aps-c ISO 1600, pełna klatka ISO 4000)

 

Tu albo nie zrozumiałem, albo mijasz się z prawdą ;-)


Canon 5DIV, 6DII, 7DII, 50D, 40D, EF 17-40L, EF 400/5.6L, EF 70-200/4L, EF 24-70L, 85/1.8, YH324C.


#5 adf1985 (Bartosz)

adf1985

Napisano 23 listopada 2021 - 08:36

Chodzi o to, że ilość szumu, jaki produkuje na zdjęciu sensor pełnoklatkowy przy ISO ustawionym na 4000, jest tożsama z ilością szumu, jaki produkuje sensor o rozmiarze aps-c przy ISO ustawionym na 1600.

2.8 - 1600 = aps-c
3.2 - 2000
3.5 - 2500
4.0 - 3200
4.5 - 4000 = ten sam szum i ekspozycja na pełnej klatce

A więc, jeśli obiektyw pełnoklatkowy ma jasnosc 4.5 i ISO ktoś ustawia np. na 4000, wówczas, aby zrobić takie samo jakościowo zdjęcie pod względem szumu i ekspozycji, należy zastosować na matrycy aps-c ISO 1600 i obiektyw o jasności 2.8.

Mówiąc inaczej, matryca aps-c daje ten mnożnik 1,6x, ale to niesie ze sobą kinsekwencje w postaci 1,6x większego szumu oraz 1,6x słabszego rozmycia.

Naturalnie f/2.8 pozostaje f/2.8, ale ekwiwalentowo 2.8 rozmywa jak f/4.5 na pełnej klatce i aps-c iso 1600 szumi jak iso 4000 na pełnej klatce, dlatego zastosowałem taką wartość w porównaniu.

Wracajac do tego konkretnego przykładu. Mając podpięte 500mm 4.5 na pelnej klatce i iso na poziomie 4000, oraz czas 1/2000sek, aby zrobic takie samo zdjęcie pod względem czasu, szumu i ekspozycji, musze zastosować 300mm 2.8, iso 1600 i czas 1/2000sek na matrycy aps-c

Użytkownik adf1985 edytował ten post 23 listopada 2021 - 08:50


#6 kurdeniewiemco (Paweł Wróblewski)

kurdeniewiemco

Napisano 23 listopada 2021 - 10:10

Jesteś w błędzie :P
Nie chce mi się rozwijać tej wypowiedzi, pomyśl logicznie, czy jakby było tak jak mówisz to czy produkowano by ff aparaty i szkla 500/4 ? ;)


<p>R5+Sigma 500/4 Sport, RP+24-105 IS STMhttps://www.facebook....swiat.zdjecia/

#7 adf1985 (Bartosz)

adf1985

Napisano 23 listopada 2021 - 10:31

Dla mnie to nie problem, że jestem w błędzie, sam tak czuję, ale pytanie dlaczego jestem w błędzie. Gdzie jest przewaga pełnej klatki poza mniejszymi szumami i lepszą rozpiętością tonalną?

#8 adf1985 (Bartosz)

adf1985

Napisano 23 listopada 2021 - 11:07

Ok, juz sie dowiedzialem. Pelna klatka daje lepsze odwzorowanie szczegolu, bo ma piksele rozlozone na wiekszej powierzchni plus wieksza dynamike tonalna i lepsze odwzorowanie kolorow.

Czyli dla mnie aby budzet wytrzymal, to jednak pelna klatka i np. 60-600 sport sigmy :-D

#9 kurdeniewiemco (Paweł Wróblewski)

kurdeniewiemco

Napisano 23 listopada 2021 - 14:17

ponoć ta 60-600 to świetny obiektyw.


<p>R5+Sigma 500/4 Sport, RP+24-105 IS STMhttps://www.facebook....swiat.zdjecia/

#10 adf1985 (Bartosz)

adf1985

Napisano 23 listopada 2021 - 15:00

Też tak słyszałem. Jak Canon nic nie wypusci w tym zakresie do momentu uzbierania na pelna klatke, to ta sigma bedzie w kregu zainteresowan :-)

#11 August

August
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 23 listopada 2021 - 15:11

Tak, Sigma 60-600 ma świetne recenzje. Sprawdź tylko ile waży, bo trochę się trzeba jej nanosić...


<p>Nikon FX i Olympus m4/3

#12 czającysię

czającysię

Napisano 24 listopada 2021 - 23:23

Ja się przesiadłem z pełnej klatki na spać. Dokładnie z 6d + tamron 150-600 G2 na Nikona d500 + nikkor 300mm f4 PF + tc 1,4 i jestem mega zadowolony. Szybkość i celność Af na ogromny plus, ostrość szkła i brak filtra są również robi różnicę, nawet kolory i rozpiętość matrycy w d500 też mi bardziej pasuje niż w 6d. No i waga poniżej 2kg dla całego zestawu. Niestety w Canonie nie masz moim zdaniem tak dobrej puszki apsc jak Nikon d500 więc tej trzysetki za bardzo nie ma pod co podpiąć, chyba że z tc. Co innego 500mm, tylko że to plus dobra puszka ff i robią się już koszty.

#13 adf1985 (Bartosz)

adf1985

Napisano 25 listopada 2021 - 18:57

Dzięki, moze Canon wypuści wreszcie R7 w 2022 roku :-)

#14 kurdeniewiemco (Paweł Wróblewski)

kurdeniewiemco

Napisano 25 listopada 2021 - 19:08

Dzięki, moze Canon wypuści wreszcie R7 w 2022 roku :-)

tylko po co jak nie produkuje się żadnych sensownych szkieł pod apsc?


<p>R5+Sigma 500/4 Sport, RP+24-105 IS STMhttps://www.facebook....swiat.zdjecia/

#15 adf1985 (Bartosz)

adf1985

Napisano 25 listopada 2021 - 21:19

Pod apsc potrzebne jest jak dla mnie w zasadzie glownie UWA i standardowy zoom (mam oba obecnie). Reszta z pelnoklatkowych mozna uzywac

#16 czającysię

czającysię

Napisano 25 listopada 2021 - 22:51

Ja sobie przekalkulowałem i wyszło mi że lepiej jest mi dokupić zestaw nikonowy do zwierzaków, niż canona 500f4 do którego i tak przydało by się wymienić puszkę na szybszą, czyli co najmniej 6dII. Zależało mi też na minimalnej wadze zestawu. Dodatkowo do kupiłem Używanego nikkora 18-140 za jakieś 300-350 zł i nic mi więcej nie jest potrzebne. Canona zostawiłem i z krótszymi stałkami używam do zupełnie innych celów.

#17 Nieznany (Tom Pit)

Nieznany
  • Użytkownik
  • 588 postów
  • Wiek: 35
  • Lokalizacja:
    PL

Napisano 26 listopada 2021 - 18:55

Myślałem o takiej zamianie i wyszło na to że nie będzie większych różnic. Tym bardziej na zdjęciach wrzucanych do internetu. A dopłata bardzo duża.

 

Teraz pojawia się fajna opcja bo z9 ma kosmiczną matryce i dużo fps.


Wildlife Photography

 

 

 


#18 August

August
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 26 listopada 2021 - 20:01

cena też z tych "kosmicznych" ;-)


<p>Nikon FX i Olympus m4/3

#19 Nieznany (Tom Pit)

Nieznany
  • Użytkownik
  • 588 postów
  • Wiek: 35
  • Lokalizacja:
    PL

Napisano 26 listopada 2021 - 20:43

Cena jest z kosmicznych ale moim zdaniem dużo więcej dostajemy w stosunku do D6. W pewnym sensie mamy dwa aparaty w jednym!

Teraz mogę powiedzieć z pełnym przekonaniem kolejnym moim aparatem nie będzie lustrzanka.


Wildlife Photography

 

 

 


#20 August

August
  • Lokalizacja:
    Warszawa

Napisano 26 listopada 2021 - 21:16

Widzisz, a ja mam ciągle dylemat, bo strasznie lubię wizjer optyczny...

Niby od 2 lat się "przyzwyczajam" do elektronicznego (mam Olympusa OMD-EM1) - ale zawsze z radością sięgam po lustrzankę.

Niestety - wygląda, że trzeba się jednak będzie przestawić.

Oznacza to jednak sporo zmian - bo i szkła będzie trzeba kupić nowe - a co najmniej jedno, dwa.

 

Tanio raczej nie będzie... :-)


<p>Nikon FX i Olympus m4/3





Podobne tematy Collapse

  Temat Podsumowanie Ostatni post

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych